Rabu, 25 Desember 2013

Remaja 13 Tahun Dihadiahkan Ekstasi Ketika Ulang Tahun

13 Mac 2013

 Ekstasi (Foto: DEA)
Ekstasi (Foto: DEA)
MIDDLESBROUGH Seorang ibu memberi puterinya tiga tablet ekstasi sebagai hadiah ulang tahun yang ke-13. Kejadian itu sontak membuat walikota Middlesbrough, Inggeris perihatin terhadap warganya.
 
Ray Mallon, mengatakan bahawa banyak sekali masalah keluarga yang terjadi di daerahnya. Ada 360 anak yang menjalani perawatan akibat kejahatan yang terjadi di kota bagian utara England ini. 
 
Datuk Bandar yang sering dijuluki Robocop ini mengumpulkan wang sebesar 600.000 poundsterling  untuk menangani masalah ini setiap tahunnya.
 
"Biaya untuk satu keluarga sebesar 600.000 poundsterling itu berasal dari pemerintah dan lembaga-lembaga mitra kami,” kata Mallon, seperti dikutip dari Mirror, Rabu (13/3/2013).
 
Lelaki berusia 57 tahun ini menambahkan bahawa banyak sekali anak-anak yang menderita kerana diabaikan oleh orang tuanya. "Banyak dari anak-anak ini berada dalam perawatan kerana orang tua mereka miskin sehingga mereka sering diabaikan,” ungkapnya.
 
Baru-baru ini Mallon merasa perihatin pada kejadian yang menimpa seorang kanak-kanak 13 tahun yang diberi tiga tablet ekstasi oleh ibunya sebagai hadiah ulang tahunnya.
 
"Seorang ibu memberikan tiga buah tablet ekstasi pada anaknya yang masih berusia 13 tahun,” ujar Mallon.
 
Saat ini Pemerintah Inggeris telah membuat program untuk setiap keluarga yang memiliki masalah di rumahnya. Program ini akan berjalan pada 2015.
 
Mallon, yang telah terpilih menjadi Datuk Bandar Middlesbrough selama tiga kali sejak 2002 itu, mengatakan bahawa dia merancang untuk mengundur diri tahun ini


0 komentar:

Posting Komentar

 

Copyright © Bacaan Design by O Pregador | Blogger Theme by Blogger Template de luxo | Powered by Blogger