Rabu, 01 Januari 2014

Empat Hari Ditahan Pelajar Dapat Gantirugi 4 Juta Dollar AS

31 Julai 2013 
Daniel Chong, pelajar asal San Diego, AS ini ditangkap pihahak berkuasa pemberantas dadah dan ditahan selama empat hari namun diterlantarkan di dalam sel tahanan. | K.C. Alfred/AP
SAN DIEGO, KOMPAS.com — Seorang pelajar di San Diego, AS, menerima kompensasi 4 juta dollar AS  dari Pemerintah AS setelah ditelantarkan selama empat hari di dalam sel tahanan.

Pelajar bernama Daniel Chong itu mengaku terpaksa meminum air kencingnya sendiri untuk dapat bertahan hidup dan mengalami halusinasi. Dia juga kehilangan berat badan hingga 7 kg. 

Sebelumnya, Ching ditahan dalam operasi pemberantasan dadah pada 2012 lalu, tetapi sempat diberitahu dia tidak akan dituntut.
Dia kemudian ditempatkan di dalam sebuah sel, lalu dibiarkan begitu saja selama empat hari dan tidak ada petugas yang mendatanginya.
Setelah Chong berhasil diselamatkan, dia harus menghabiskan lima hari di rumah sakit dan menjalani pemulihan dari dehidrasi, gangguan ginjal, kram, dan gangguan saluran pencernaan.
Kementerian Kehakiman mengatakan, mereka sedang menyiasat kejadian ini.

Tidak disengajaChong mengaku sempat berfikir bahawa dia dilupakan kerana kesalahan.
"Ini terdengar seperti sebuah kecelakaan, sangat-sangat buruk dan merupakan sebuah kejadian yang mengerikan." 

Menurut keterangannya, sel penjara yang ditempati tidak memiliki jendela dan dia tidak mendapatkan makanan dan minuman selama terkurung di sana.
Peguam Chong mengatakan, akibat insiden menyedihkan ini, badan penegakan undang-undang dalam kes ubat bius, DEA, belakangan mengenalkan kebijakan baru dalam proses penahanan tersangka.

Salah satu aturan baru itu adalah penahanan harus disertai dengan pemeriksaan petugas ke sel tahanan setiap hari. Selain itu, DEA juga memasang kamera pengawas di dalam sel.
Sumber : BBC Indonesia
Editor : Ervan Hardoko


0 komentar:

Posting Komentar

 

Copyright © Bacaan Design by O Pregador | Blogger Theme by Blogger Template de luxo | Powered by Blogger